Якість освіти в Україні: вплив війни та шляхи подолання труднощів
Третій рік поспіль освітній процес в Україні відбувається в умовах воєнного стану. Державна служба якості освіти України провела моніторингове дослідження “Освіта під час війни”, яке виявило значні зміни в організації навчання, психоемоційному стані учнів та якості освіти. Результати дослідження демонструють, як війна вплинула на освітній процес та які виклики постали перед українською системою освіти. Про це пише Газета Свобода.
Організація навчального процесу
За даними дослідження, у першому півріччі 2023/2024 навчального року більшості шкіл вдалося відновити очне навчання. 53% закладів працювали очно, 19% – дистанційно, 28% – у змішаному форматі. У Тернопільській області освітній процес організовано переважно в очному та змішаному форматі.
Наталія Моравська, начальниця управління Державної служби якості освіти у Тернопільській області, зазначає:
“У 96% закладів загальної середньої освіти облаштовані укриття різних типів достатньої місткості, що сприяє організації очного навчання”.
Проблеми дистанційного навчання та навчання за кордоном
Порівняно з минулим роком значно зменшилася кількість перешкод для дистанційного навчання. Зокрема, кількість батьків, які зазначили, що їхня дитина не вчилася через відключення електроенергії, зменшилася з 65% до 14%, через відсутність інтернету – з 55% до 17%, через повітряні тривоги – з 66% до 29%.
Однак залишається проблема з учнями, які навчаються в Україні, перебуваючи за кордоном. За словами Наталії Моравської, “лише третина батьків учнів зазначили, що їхні діти постійно вчилися”. Основними причинами перерв у навчанні стали хвороба (56%), перевантаження (5%), брак мотивації (4%) та нестабільний емоційний стан (3%).
Психоемоційний стан учнів та якість навчання
Дослідження виявило тривожну тенденцію: втричі зросла тривожність у дітей порівняно з лютим 2022 року. Наталія Моравська коментує:
“Втомлюваність збільшилася навіть не на відсотки, а в рази. Водночас, переважна більшість учнів, попри тривожність, зазначають, що перебувають в безпеці, більше половини їх почуваються енергійними і щасливими”.
Погіршення результатів навчання відзначає третина опитаних вчителів. Особливо це стосується таких предметів, як українська мова, українська література, фізика, хімія, географія та біологія в базовій школі.
Заходи для покращення ситуації
Для стабілізації освітнього процесу в умовах війни 36% керівників закладів освіти наголошують на важливості партнерства та належної комунікації між усіма учасниками освітнього процесу. Третина директорів вбачає успіх у вірі в Перемогу та взаємопідтримці.
Наталія Моравська підкреслює необхідність забезпечення психологічної підтримки:
“В умовах війни особливо актуальним залишається забезпечення своєчасного і систематичного надання психологічних консультацій та підтримки здобувачам освіти, проведення заходів психоемоційного розвантаження для педагогічних працівників”.
Результати дослідження мають бути враховані при плануванні роботи на 2024/2025 навчальний рік на всіх рівнях: від окремих шкіл до загальнодержавного. Це допоможе адаптувати систему освіти до нових реалій та забезпечити якісне навчання для українських дітей в умовах воєнного стану.
Раніше ми писали про те, що вчителі не отримають підвищення заробітної плати, зате ставки податківцям та помічникам нардепів уряд підняв в 1,5 та 2 рази.