«Бог лікує душу, а ми – тіло», – сімейний лікар Ольга Романчук
Здоровʼя – це найцiннiший скарб, безцiнний дар, який потрiбно берегти. I ключ до його збереження – це турбота i профiлактика. Коли ми не знаємо з чого розпочати, першими, до кого ми звертаємося є сiмейнi лiкарi. Вони нашi порадники, друзi, спiврозмовники та супутники на шляху до здорового життя. Сьогоднi ми зустрiлися з винятковою жiнкою, яка не лише висококвалiфiкований сiмейний лiкар, але й засновниця передового медичного закладу у Тернополi. Ольга Романчук сiмейний лiкар з 18-рiчним досвiдом, директор Медичного центру Святої Терези подiлилась iз нами своєю iсторiєю, як з маленької мрiї народився великий проєкт.
– Ольга Ярославiвна, розкажiть, будь ласка, чому ви обрали професiю медика?
– Я зростала в родинi медикiв, тож вже у ранньому вiцi вирiшила, ким я хочу стати. Моя мама та хресна були лiкарями. Вже з самого дитинства я була оточена атмосферою медичних розмов, книжок, навiть ароматiв лiкiв.Так я закохалась у дану професiю. Оскiльки я закiнчила школу з вiдзнакою, мої батьки дали менi вибiр куди поступати на навчання. Так я й стала лiкарем.
– Ви одразу обрали для себе сiмейну медицину?
– Спочатку я хотiла бути акушером-гiнекологом. Але я навчалась у час великих змiн, наш випуск у 2005 роцi був експериментальний, тож за випадком долi я стала сiмейним лiкарем. Працюючи понад 18 рокiв я переконана, що зробила правильний вибiр. Бажання допомагати людям завжди було й залишається моєю найбiльшою мотивацiєю. I робота сiмейним лiкарем дозволяє менi робити це щодня, бути поруч з пацiєнтами на кожному етапi їхнього життя.
– Сiмейний лiкар – це перша людина до якої звертається людина, коли її щось болить. Якi виклики стоять перед вами у повсякденнiй практицi?
– Перш за все варто розумiти, що ми не можемо знати все, це може тiльки Бог. Сiмейна медицина – це широкий галузевий напрямок, тому нам постiйно потрiбно вчитися, освоювати новi методи допомоги й протоколи лiкування. Iнодi нам доводиться розвʼязувати ребуси – надскладнi завдання. Ми мусимо дiйти до iстини й скласти пазлики захворювання. Але це викликає дуже приємнi вiдчуття, розумiти, що ти був частинкою такого процесу й допомiг виявити чи скерувати пацiєнта у правильному напрямку.
– Що для вас прiоритетне у роботi з пацiєнтом?
– У мене є золоте правило – якщо я бачу, що не можу самостiйно справитись з певною ситуацiєю, я залучаю iнших спецiалiстiв. Якщо для встановлення точного дiагнозу менi потрiбна додаткова думка або огляд – я залучаю їх. Моє завдання, як сiмейного лiкря – зустрiти пацiєнта iз його захворюванням, обстежити та скерувати у правильному напрямку, щоб вiн не робив зайвих крокiв.
– Якими рисами характеру чи якостями повинен володiти хороший сiмейний лiкар?
– Звичайно вiн повинен бути висококвалiфiкованим професiоналом, який постiйно вдосконалюється та пiдвищує свої знання. Мати чуйне та добре серце, адже без цього у професiї сiмейного лiкаря нiяк. Але водночас, повинен бути стiйким та послiдовним, щоб вирiшувати ситуацiї будь-якої складностi й будувати стратегiї лiкування. Найважливiше – мати глибоке i тверде прагнення допомагати людям.
– Що для вас найважче у роботi сiмейного лiкаря?
– Це важке питання. Мабуть, найскладнiше полягає в тому, як переконати пацiєнта вiдповiдально вiдноситись до свого здоровʼя. Головне завдання – попередити хворобу, що саме й повинен робити сiмейний лiкар. Тому ми наголошуємо на профiлактичних оглядах, пояснюємо суть здорового способу життя та проводимо профiлактичнi заходи. Врештi-решт, вибiр завжди залишається за пацiєнтом.
– Що важливо для побудови якiсних взаємовiдносин мiж лiкарем та пацiєнтом?
– Для досягнення цiлей сiмейний лiкар має бути трiшки психологом. Йому потрiбно вмiти розкрити людину, створити атмосферу довiри та забезпечити емоцiйний контакт з пацiєнтом. Можливiсть вибору лiкаря, яку надає медична реформа, дiйсно важлива, оскiльки вона дозволяє пацiєнтам знаходити медичного фахiвця, з яким вони почуваються комфортно. Якщо пацiєнт та лiкар мають поганий емоцiйний контакт, подальша спiвпраця може бути неефективною.
– У сiмейного лiкаря може бути на облiку близько 2 тисяч пацiєнтiв. Як вам вдається долати вiдчуття вiдповiдальностi та переживання за них?
– Я вважаю, що потрiбно знаходити баланс. Та не забувати про контроль над ситуацiєю. Щоб розслабитись й вiдпочити менi допомагає молитва, без Божої допомоги не можливо зробити щось в медицинi. Деякi спецiалiсти, наприклад хiрурги, навiть кажуть, що їхнiми руками працює Бог. Також важливо знаходити час для вiдпочинку. Тобто своє ментальне здоровʼя теж треба зберiгати. Тому, що пацiєнтiв багато, а лiкар один. Для цього менi допомагає моя сiмʼя, чоловiк, дiтки. Вiдвiдування батькiв, якi проживають далеко. А iнодi буває так, що пацiєнти не виходять з голови. Особливо, якщо ми очiкуємо результати важливих медичних обстежень. Тодi я чекаю до останнього на iнформацiю i лише пiсля цього спокiйно лягаю спати.
– Ви сказали, що вибiр лiкаря залишається за пацiєнтом, що є наслiдком нової медичної реформи. Однак це також призвело до великої конкуренцiї мiж лiкарями. Як долаєте це i як ставитесь до такої ситуацiї?
– Я сприймаю це дуже позитивно. Вважаю, що «здорова» конкуренцiя є гарним стимулом для розвитку та вдосконалення своїх знань, особливо в такий стрiмкий час. Ми повиннi йти в ногу з усiма досягненнями, новинками, технологiями та вмiти застосовувати їх на практицi. Iснує багато онлайн платформ, де ми можемо отримати додатковi знання й навички, що допомагає лiкарям надавати бiльш якiснi послуги для пацiєнтiв.
– Що спонукало вас створити власний медичний центр?
– Працюючи протягом 15 рокiв у державному, а пiзнiше комунальному закладi надання первинної медичної допомоги, я здобула безцiнний досвiд та зрозумiла усi переваги й недолiки такого формату роботи з пацiєнтом. Цей досвiд дозволив менi сформувати чiтке уявлення про те, якою має бути якiсна медична допомога. У мене зʼявилось бажання налагодити баланс i створити зовсiм iнший пiдхiд до первинної – сiмейної медицини. Налагодити структуру, бiльш наближену до європейських стандартiв, де б не було дискримiнацiї мiж пiдлеглими та керiвником, де б команда працювала, як одне цiле, а пацiєнти були забезпеченi максимально якiсними послугами. Я безмежно вдячна своєму чоловiку, який мене пiдтримав мене на цьому шляху. Без нього я не змогла б заснувати даний медичний центр.
– Ви одразу вирiшили створити такий багатофункцiональний заклад, не було страху чи сумнiвiв, адже це великi капiталовкладення, пiдбiр команди, iнструментальне забезпечення?
– Спочатку я планувала вiдкрити невеликий кабiнет сiмейного лiкаря, але аналiзуючи запити пацiєнтiв та складнi ситуацiї, зрозумiла, що комплексний пiдхiд та можливiсть спiвпрацювати iз вузькопрофiльними фахiвцями дозволить нам дiйсно допомагати пацiєнтам. Тому ми вирiшили створити широкопрофiльний медичний заклад. В якому працюють сiмейнi лiкарi, якi можуть надавати безкоштовну допомогу пацiєнтам та скеровувати їх до вузькопрофiльних спецiалiстiв. Пацiєн, який обслуговується у наших педiатрiв та сiмейних лiкарiв завжди має вибiр, чи вiдвiдати безкоштовно спецiалiста у полiклiнiцi зп електронним направленням, або за власний кошт скористатись послугами в нашому медичному центрi. Ця можливiсть вибору є основою нашого пiдходу.
– Чому така назва «Медичний центр Святої Терези»?
– Все дуже просто. У Європi вже давно iснує практика називати медичнi заклади у честь Святих, якi стають свого роду покровителями клiнiки. Ви знаєте, наш центр вiдкритий поряд iз церквою, тож це пiдштовхнуло нас теж обрати таку назву. А чому саме Тереза? Тому, що нашу доньку звати Тереза й ми дуже полюбляємо це iмʼя. Крiм того, Свята Тереза в iсторiї вiдома своїм великим i добрим серцем, що вона виявила у своєму служiннi та допомозi людям.
– Як ви пiдбирали команду медикiв? Що для вас є прiоритетним та важливим?
– Пiдбiр команди для нашого медичного центру був складним завданням, але ми звертали особливу увагу на професiоналiзм та високу квалiфiкацiю кожного лiкаря. Важливою для нас є командна єднiсть та взаємна пiдтримка, оскiльки ми розумiємо, що репутацiя нашого центру залежить вiд роботи кожного медика.
Ми часто запрошуємо провiдних фахiвцiв з iнших мiст України, якi консультують наших пацiєнтiв. Анонсуємо про це у своїх соцiальних мережах, що дуже зручно для жителiв громади, адже вони можуть отримати якiсну медичну допомогу без необхiдностi подорожувати до iнших мiст.
– Такий комплексний пiдхiд: безкоштовна сiмейна медицина та приватна практика, дещо незвичний ще для тернополян. Як вам вдається тримати цей баланс й запрошувати пацiєнтiв укладати декларацiї саме з вашими сiмейними лiкарями та педiатрами?
– На початку було досить складно звикнути до iдеї, що безкоштовнi медичнi послуги можуть бути не лише у державних закладах, а й у приватних медичних центрах. Проте з впровадженням медичної реформи цей пiдхiд став бiльш поширеним та доступним. Кожен приватний медичний центр може пiдписати договiр iз Нацiональною службою здоровʼя України про надання безоплатної медичної допомоги в рамках певного пакету послуг. У нас це пакет «Первинна медична допомога». Завдяки такому формату ми нiчим не вiдрiзняємось вiд будь-якої комунальної установи. Щоб скористатися безкоштовною медичною допомогою у нашому медичному центрi, пацiєнтам потрiбно лише укласти декларацiю з одним iз наших сiмейних лiкарiв чи педiатрiв. Ми надаємо всi необхiднi послуги в межах пакету безкоштовно, включаючи обстеження, оформлення документiв, електронних рецептiв та електронних скерувань до вузькопрофiльних лiкарiв або госпiталiзацiю.
– Вашi лiкарi завжди на звʼязку? Як пацiєнти до них потрапляють i що робити у випадку вiдпустки медика?
– Наразi ми маємо два вiддiлення медичного центру у Тернополi – один у мiкрорайонi Бам, а iнший на Новому Свiтi. У кожному iз цих центрiв працює команда педiатрiв та сiмейних лiкарiв. З усiма з них ще можна укласти декларацiї та отримувати безкоштовнi послуги. Якщо ваш лiкар у вiдпустцi або на лiкарняному, то в кожному закладi є лiкарi, якi може прийняти пацiєнта та надати йому безкоштовну медичну допомогу. Для зручностi пацiєнтiв та лiкарiв у наших вiддiленях працює call-центр 12 годин на добу. Це дає можливiсть пiд час прийому лiкарю не вiдволiкатись на телефоннi дзвiнки,щоб надавати якiснi медичнi послуги пацiєнтам. Фахiвцi call-центру надають необхiдну iнформацiю пацiєнтам, ведуть записа на прйом та формують запити для сiмейних лiкарiв, якi опрацьовуються протягом дня й ви отримуєте вiдповiдь вiд свого лiкаря. Це дозволяє нам забезпечити неперервнiсть медичного обслуговування та зручнiсть для наших пацiєнтiв у будь-який час доби.
– Що на вашу думку допомагає вашому медичному центру зберiгати одне з лiдируючих мiсць серед приватних закладiв мiста?
– Професiйна команда медичних фахiвцiв, яка охоплює спецiалiстiв з рiзних галузей медицини, забезпечена сучасним дiагностичним обладнанням експертного класу. Бiльшiсть наших лiкарiв можуть надавати комплеклснi послуги з обстеження й лiкування пацiєнтiв. Ретельно дбаємо про зручнiсть та комфорт наших вiдвiдувачiв. Пропонуємо можливiсть пройти комплексний огляд та дiагностичнi процедури у кiлькох спецiалiстiв за один вiзит, що сприяє вiрному встановленню дiагнозу в максимально короткi термiни. Крiм того, ми прагнемо забезпечити адекватне спiввiдношення цiни та якостi, щоб нашi пацiєнти могли отримати високоякiсну медичну допомогу за доступними цiнами. Для нас важливо, щоб пацiєнтам було комфортно, зручно та безпечно. Для батькiв з дiтками у нас є велика iгрова кiмната. Ми переймаємо досвiд свiтових клiнiк й впроваджуємо його, щоб забезпечити нашим пацiєнтам найкращий рiвень медичної допомоги.
– Вiйна не проходить безслiдно для кожного українця, що змiнилось у роботi вашого медичного центру за цi два роки?
– З перших днiв вiйни ми робимо все можливе, щоб допомогти нашим вiйськовим, як на передовiй, так i на мiсцi в межах медичного закладу. Нашi колеги одразу вирушили в зони бойових дiй, щоб надавати медичну допомогу вiйськовим. У нас є автомобiльшвидкої допомоги, який регулярно здiйснює рейси на схiд України та доставляє пацiєнтiв з вiйськових госпiталiв у медичнi заклади на лiкування або реабiлiтацiю. У межах нашого медичного закладу всi медичнi послуги, а також пакет аналiзiв вiд нашого партнера лабораторiї СSD є безкоштовними для вiйськовослужбовцiв. Це наша пiдтримка тим, хто ризикує власним життям за безпеку та мир в Українi. Незважаючи на вiйну, ми зберегли робочi мiсця для багатьох працiвникiв й сприяємо змiцненню економiки та наповнюємо бюджет нашої країни.
– Як засновник та директор медичного центру, ви б могли вже давно пересiсти в крiсло керiвника та припинити прийом пацiєнтiв, але ви продовжуєте поєднувати цi два обовʼязки.
– В першу чергу, я лiкар практик, i не хочу вiдмовлятись вiд цього. Це те, що менi подобається та важливо для мене. Хоча рутинна робота iз документацiєю мене значно виснажує, я вважаю, що це невеличкий жертовний внесок в порiвняннi з благодатним вiдчуттям вiд допомоги тим, хто цього потребує. Працюючи сiмейним лiкарем на рiвнi зi своїми колегами, я чiтко розумiю, якi вимоги ставити, якi проблеми виникають у них, i як розвивати цю ланку. Поєднання двох обов’язкiв допомагає менi бути зв’язаним з пацiєнтами та їхнiми потребами, а також керувати i розвивати медичний центр, щоб забезпечувати якiснi послуги для нашої спiльноти.
– Чи є у вас мрiї?
– Звичайно. Одна єдина для нас всiх мрiя – перемога та життя в вiльнiй, безпечнiй Українi.
Журнал CITY LIFE. БIЗНЕС ЖИТТЯ МIСТА