З 1 вересня навчальний процес буде відбуватись в новій реальності
Як навчати під час війни: чекліст учителя на дистанційці
Новий навчальний рік 2022/23 в Україні в школах і вишах почнеться традиційно з 1 вересня, але проходитиме з низкою особливостей з урахуванням воєнного стану.
Мiнiстерство освiти i науки України пiдготувало iнформацiю щодо особливостей органiзацiї нового 2022/23 навчального року та рекомендацiї першочергових крокiв iз пiдготовки до нього.
Вiдповiдно до постанови КМУ вiд 24.06.2022 р. №711 «Про початок навчального року пiд час дiї правового режиму воєнного стану в Українi», навчання в ЗЗСО традицiйно розпочнеться в День знань (1 вересня). Освiтнiй процес у школах триватиме до 30 червня 2023 року. Заклади фахової передвищої та вищої освiти самостiйно визначають дати початку та завершення навчального року.
Крок 1: призначити комiсiї з обстеження закладiв освiти на предмет готовностi до органiзацiї навчання та забезпечення безпеки учасникiв освiтнього процесу
До складу комiсiй рекомендовано включити представникiв регiональних пiдроздiлiв Державної служби з надзвичайних ситуацiй i Нацiональної полiцiї. Результатом роботи комiсiї є пiдготовка вiдповiдного акту, що затверджується керiвником адмiнiстрацiї.
Крок 2: визначити форму органiзацiї освiтнього процесу
Органiзацiя освiтнього процесу залежить вiд безпекової ситуацiї в кожному населеному пунктi. Структура та тривалiсть навчального тижня, дня, занять i вiдпочинку, а також форми органiзацiї освiтнього процесу визначаються педагогiчною (вченою) радою закладу освiти в межах часу, передбаченого освiтньою програмою (вiдповiдно до обсягу навчального навантаження та з урахуванням вiкових особливостей, фiзичного, психiчного та iнтелектуального розвитку здобувачiв освiти, особливостей регiону тощо).
Освiтнiй процес в очному режимi
Запроваджується в примiщеннях або будiвлях закладу освiти тiльки в межах розрахункової мiсткостi споруд цивiльного захисту, що можуть бути використанi для укриття учасникiв освiтнього процесу в разi включення сигналу «Повiтряна тривога» або iнших вiдповiдних сигналiв оповiщення.
Якщо потужностi споруд цивiльного захисту є недостатнiми для укриття всiх учасникiв освiтнього процесу, то освiтнiй процес може бути органiзований шляхом розподiлу навчального часу в межах годин (змiн) упродовж дня, тижня, мiсяця або семестру.
Для пiдготовки роботи закладiв освiти в очному режимi засновникам рекомендовано провести вiдповiднi заходи з посилення безпеки:
обов’язкова перевiрка закладiв освiти та прилеглих територiй на наявнiсть вибухонебезпечних предметiв;
перевiрка готовностi систем оповiщення, зокрема, доступностi оповiщення для дiтей iз порушеннями зору та слуху;
визначення та позначення шляхiв евакуацiї;
наявнiсть обладнаного укриття для всiх учасникiв освiтнього процесу;
створення запасiв води та медикаментiв;
проведення тренувань з учасниками освiтнього процесу щодо дiй у разi повiтряної тривоги;
проведення навчальних занять щодо здоров’язбереження, надання домедичної пiдготовки тощо;
пiдключення мережi Wi-Fi в укриттях для проведення занять (за можливостi).
Освiтнiй процес у дистанцiйному режимi
Запроваджується в закладах освiти на територiї ведення бойових дiй i тимчасово окупованих територiях. Запроваджується наказом (розпорядженням) засновника закладу освiти за погодженням iз керiвником адмiнiстрацiї (без обов’язкового укладення трудового договору про дистанцiйну роботу в письмовiй формi, головною умовою є своєчасне виконання завдань).
Пiд час органiзацiї дистанцiйного навчання рекомендуємо використовувати матерiали Всеукраїнської школи онлайн.
В умовах дистанцiйного навчання заклад самостiйно приймає рiшення щодо зняття обмеження на максимальну кiлькiсть учнiв у класi.
За дистанцiйною формою робота може виконуватися працiвником поза робочим примiщенням, територiєю власника або уповноваженого ним органу, у будь-якому мiсцi за вибором працiвника та з використанням iнформацiйно-комунiкацiйних технологiй.
Освiтнiй процес за змiшаною формою
Змiшана форма поєднує очний i дистанцiйний режими. Таке поєднання пiдходить для рiзних занять: практичнi та лабораторнi заняття можуть проводитися в очному режимi, лекцiйнi – дистанцiйно. У початковiй школi бажано проводити заняття в очному режимi, адже дiти потребують живого спiлкування.
Форма може змiнюватися впродовж навчального року в залежностi вiд безпекової ситуацiї.
Крок 3: забезпечити безпеку всiх учасникiв освiтнього процесу впродовж навчального року
Керiвники закладiв освiти мають бути поiнформованi про персональну вiдповiдальнiсть за органiзацiю безпечних умов для здобувачiв освiти та всiх працiвникiв закладу.
При органiзацiї освiтнього процесу в очному або змiшаному режимi слiд забезпечити безумовне переривання освiтнього процесу у разi включення сигналу «Повiтряна тривога» або iнших сигналiв оповiщення. Учасники освiтнього процесу повиннi органiзовано прослiдувати до споруд цивiльного захисту та перебувати в них до завершення тривоги. Освiтнiй процес може завершуватися в укриттi, а пiсля вiдбою тривоги учасники можуть повернутися до примiщення закладу освiти та продовжити процес навчання з урахуванням необхiдного корегування.