Колись це була лише мрія, що ми зможемо зменшити рівень дотаційності, – виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан
Прес-конференція за участі Виконавчого директора Асоціації міст України Олександра Слобожана і Міністра Кабінету Міністрів Олександра Саєнко відбулась у Будинку Уряду 2 лютого.
Під час заходу Олександр Саєнко підкреслив, що одним із пріоритетів Уряду на 2018 рік залишається підтримка місцевої влади.
«Треба відзначити, що після реформ децентралізації дуже суттєвий ресурс пішов на регіональний рівень. Але все одно держава ще додатково передбачає підтримку. За всіма програмами, які ми спрямовуємо на місцевий рівень, держава ще додатково дає 38 мільярдів через різноманітні програми. Це 11 мільярдів, які ми додаємо через Фонд регіонального розвитку і субвенції на соціально-економічний розвиток. Це 2 мільярди на об’єднані територіальні громади. Це програми фінансування питної води. Програми з фінансування спортивної інфраструктури. І дуже багато інших програм, які держава підтримує додатково», – підкреслив Олександр Саєнко.
У свою чергу виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан зауважив: «Результат реформи децентралізації на сьогоднішній день – 192 млрд гривень. Щорічне зростання місцевих бюджетів становить приблизно 30%. Бюджети об’єднаних територіальних громад зросли від 3 до 7 разів після об’єднання. Фактично стали на рівні з містами обласного значення.
Другий момент — це мрія 20 років незалежності про дотаційність місцевих бюджетів. Колись це була лише мрія про те, що ми зможемо колись зменшити рівень дотаційності. В кінці 2015 року рівень дотаційності місцевих бюджетів почав падати і вже на 23% цей рівень впав. У бюджеті на 2018 рік майже 16% місцевих бюджетів перетворились на бюджети-донори. Це бюджети, які допомагають державі, а держава потім ці кошти перерозподіляє між іншими територіями, у яких немає тієї чи іншої інфраструктури.
Третій момент: коли критикували підвищення мінімальної заробітної плати і реформу податку на доходи фізичних осіб. Чи виграють від цього місцеві бюджети, чи виграє від цього місцева економіка?!». Результат: «обсяг надходжень єдиного податку зріс, він займає 3-4 місце у місцевих бюджетах по надходженню, звичайно, після податку на доходи фізичних осіб»
Олександр Слобожан впевнено заявив: «Законодавче поле за ці роки, починаючи з квітня 2014 року до 2017 року, достатньо якісно сформоване. Зараз стоїть питання його імплементації і впровадження цих змін. База сформована, ресурс на сьогоднішній день є – тепер стоїть питань в ефективності використання цих коштів».
В Асоціації міст України була п’ятирічна Стратегія як зробити перерозподіл між державним бюджетом і місцевими бюджетами. На сьогоднішній день вона повністю впроваджена в Бюджетному кодексі і в Податковому кодексі. Наша наступна стратегія, ми її умовно назвали «Час заробляти». Суть її полягатиме у тому, щоб ті інструменти, які надав Уряд, центральна влада, органи місцевого самоврядування використали для посилення місцевої економіки. Тобто, коли громада матиме відповідну стратегію економічного розвитку (в розробці яких нам дуже допомагають наші партнери з USAID, ми в рамках своїх проектів теж працюємо у цьому напрямку), тоді той ресурс, який є на сьогоднішній день – буде ефективно використовуватись».