Коли банк може заблокувати рахунок і хто має право на це рішення?

Блокування рахунку – крайній захід, до якого вдаються банки в рамках фінансового моніторингу, якщо фіксують підозрілу активність, зарахування великих сум коштів невідомого походження або велику кількість переказів, нетипову для клієнта. Блокування здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню поширення зброї масової поразки» № 361-IX від 06.12.2019 року. Найвищий контроль за виконанням закону здійснює Національний банк України.
З огляду на посилення контролю за фінансовою активністю громадян в Україні, дотримання принципів прозорості та доброчесності у розпорядженні власними коштами набуває особливої важливості. Бути в курсі актуальних лімітів на перекази за рахунками, а також знати, як зняти арешт з рахунку за потреби варто кожному фінансово активному громадянину.
Найчастіше причинами блокування банківських рахунків стають:
- Наявність прострочених боргів перед кредиторами, отримувачами аліментів або за несплачені штрафи. Підставою для блокування рахунку має бути рішення виконавчої служби для примусового стягнення коштів із рахунків для відшкодування порушених зобов’язань.
- Вимога правоохоронних органів, оформлена у вигляді ухвали в рамках кримінального провадження в ході досудового розслідування. Може бути пред’явлена у разі підозри власника рахунку у шахрайстві чи крадіжці.
- Виявлення банком підозрілих транзакцій, що можуть свідчити про відмивання грошей, фінансування тероризму чи іншу протизаконну діяльність.
Саме такі причини зазначені у Законі про фінансовий моніторинг та відслідковуються банками у першу чергу. Найбільше запитань виникає з приводу визначення сумнівності фінансових операцій. В першу чергу до них належать такі, що є нетиповими для рахунку за сумою, регулярністю проведення, контрагентами. Також банк зверне увагу на операції, якщо:
- їх місячна сума перевищує у два чи більше разів заявлений ліміт ділової активності (рівня доходу) при реєстрації рахунку або оновленні даних;
- клієнт наполягає на терміновості проведення транзакції;
- клієнт не може чітко пояснити походження коштів або їх призначення;
- клієнт використовує велику кількість карток, прив’язаних до рахунку, що не відповідають його діловій активності та фінансовим потребам.
У разі блокування рахунку банк зобов’язаний повідомити про це вас як свого клієнта та пояснити причину такого рішення. Для поновлення доступу до рахунку, арештованого на вимогу правоохоронних органів чи виконавчої служби, вам доведеться виконати свої зобов’язання, зняти підозри у протизаконній діяльності та отримати відповідне підтвердження від контролюючого органу.
Якщо рахунок було заблоковано банком у зв’язку із фактом виявлення сумнівної фінансової активності, банк може подати запит клієнту на представлення документів, що пояснюють походження коштів: податкову декларацію за попередній період, довідку про доходи з місця роботи, договір продажу майна, довідку про отримання спадщини, дарування, виплату фінансової допомоги тощо. Як тільки легальність зарахованих коштів буде доведена, рахунок буде розблоковано.