У Бережанах реставрують столітні розписи в церкві Пресвятої Трійці

У храмі Пресвятої Трійці в Бережанах на Тернопільщині реставратори відновлюють столітні розписи у верхній частині купола. За словами художника-реставратора Мирона Катарана, ці стінописи в стилі сецесії виявили у 2022 році, і тоді вони були збережені лише на десять відсотків.
«На верхній частині купола на медальйонах зображені святі апостоли. Їх вісім. Коли ми їх почистили, вони були в жахливому стані, збережені на 10 відсотків. Довелося застосовувати свої художні навички, щоб створити портрети святих і за збереженим рисуном підкреслити образ», – розповів Мирон Катаран.
Спочатку планували розписати храм у реалістичному стилі, але після знахідки вирішили зберегти автентичний стінопис.
«Ми не очікували знайти розписи столітньої давності, тому отець не був готовий до реставрації. Але з часом, коли почали досліджувати, то погодили реставрацію», – додав він.
Перед нанесенням фарби стіни відсолювали, щоб прибрати зайву вологу.
«Після очищення потрібно, щоб пройшов циклон, тобто, почекати цілий рік, щоб стіна пройшла всі температури року», – пояснив реставратор.
Для роботи використовують пігменти, які привозять із Польщі.
«Є оранжевий, синій, кобальт, є умбра. Розбавляємо його на гуміарабіку, розводимо його з водою, добавляємо трошки меду, щоб фарба була міцнішою. Також додаємо антисептик і наносимо пігмент», – розповів Катаран.
За його словами, коли вдається зберегти автентичні елементи кольору, їх залишають, а новий пігмент накладають методом тампування.
«В той період кольори були набагато яскравіші, тоді взагалі працювали яскравими кольорами, відкритими. При реставрації ми не можемо робити дуже яскраво, стараємось використовувати пігмент на пів тону», – зазначив він.
Перший шар фарби на очищену стіну наносить Василь Чикота.
«Біле затамповую, а шар, який був, залишаю. Потім будемо давати другий шар, такий самий, як був в оригіналі», – пояснив він.
Пігмент на колони нижньої частини купола наносить Микита Шимко.
«Займаюсь мармуризацією колон. Це є псевдоколони, які мають виглядати, як мармур. Для цього потрібно задати основну фактуру, основний мотив тріщин, наситити все різкими деталями», – каже він.
Реставраторка Анастасія Мазур готує стіну для нанесення пігменту.
«Знімаю верхній шар, бо його не дочистили, він важко знімався. А через перебування на повітрі почало відходити. Під верхнім шаром є оригінал, який потім підтонуємо», – говорить вона.
Від верхніх шарів емалевої фарби також очистили скульптури, розташовані в нижній частині купола.
«Скульптури внизу створив митець із Чехії Оліва. При очищенні ми виявили, що вони були позолочені. Ми також будемо застосовувати метод позолоти», – розповів Мирон Катаран.
Столітні розписи знайшли і в святилищі – чотири ангели та орнаменти на склепіннях. Їх почнуть реставрувати наступного року.
«Оскільки святилище добре збереглося, то будемо застосовувати мінімальну кількість кольорів», – додав реставратор.
Роботи розпочали три роки тому. Під час досліджень з’ясували, що у святилищі колись був вітраж.
«Під час першої світової війни в храм прилетів снаряд. Вибухова хвиля пошкодила частину купола, вікна порозбивалися, вітраж був втрачений. У центрі вікна є лише деякі його елементи», – сказав Катаран.
За його словами, купольну частину храму планують завершити до кінця осені цього року. Кошти на реставрацію дають парафіяни.