Тернопільський аеропорт: Розбір перерваних польотів
Це про багатостраждальний Тернопільський аеропорт, випробуванням якого не видно кінця, та поки його остаточно поглинуть бур’яни, дехто ще зробить собі на руїні політично-господарську рекламу і наб’є кишені доларами, але по порядку!
Після легкого стуку у двері заходять два пристойних чоловіки, вітаються і кладуть на стіл кілька листків чисто надрукованого тексту. Просять якимось чином оприлюднити матеріал.
“А ви же самі чому не надрукуєтесь?” Запитую. “Бо високий партійний урядовець посадив нам на шию неуків, хабарників і злодюг та ще й погрожує “бригадою”, котра “голови повідкручує” протестуючим. Отаку чую відповідь! Цікавий матеріал викладаю без суттєвих змін.
У 2003р. Тернопільська обласна рада тільки з їй відомої причини змінила назву підприємства “Тернопільський аеропорт” на “Тернопільське комунальне підприємство ” Теравіаавтотранс”. І з цього ж року почала призначати на посаду керівника своїх кандидатів та повністю фінансувати фірму з обласного бюджету. Легко підрахувати, скільки керівників намінялось за 15 років, а їх було щось зо 7 чоловік, а от порахувати скільки грошей з обласного бюджету пустили на вітер і просто вкрали, не зможе ніхто.
Чим же запам’ятались керівники підприємства і на що витрачалися кошти? Перший після призначення і до звільнення з посади знищив (розморозив) систему газового опалення з індивідуальними котлами в приміщеннях аеровокзалу, автогаражах, охорони і вбухав величезні кошти на обладнання готельних номерів в приміщенні бухгалтерії де сам деякий час проживав. При цьому зникла частина автопарку, а бензовози опинилися чомусь у бувший фірми голови обласної ради. Згодом при настпниках зникає більша частина автопарку, котрий нараховував більше як 50 одиниць техніки. Бензовози, а їх було біля півтора десятка, щезли безслідно. Зараз в аеропорту немає жодного – чи продані чи передані в оренду, чи списані, чи вкрадені не знаємо.
Один з керівників, прощаючись з посадою, забрав до себе у село, де став головою сільської ради, по оренді пожежний автомобіль. Інші повіддавали в оренду дорожникам велику кількість паливно-мастильних машин, що призначалися для зачистки злітної смуги від бруду і сміття, віддали ротор для очистки снігу на базі машини “Урал”. Невідомо, котрі автокрани, трактори, масло заправники і решту механізмів були списані, а котрі поїхали “наліво”? Була порушена кримінальна справа із невідомим фіналом. Ще один новатор почав “підганяти” приміщення аеровокзалу під вимоги виконання міжнародних стандартів. Наробив тимчасових перегородок, Попробивав діри під двері у несучих стінах -донині отвори сіяють, знищив картини на внутрішніх стінах аеровокзалу, хоч це слід було робити “з головою”, витратив кошти на пластикові вікна на першому поверсі, ремонт приміщень медсанчастини, прикордонників, котрих не має в Тернопільському аеропорту. Над нововведеннями ніхто не замислювався, народних коштів не економили, ще один реформатор вирішив зробити на 2-му поверсі зали очікування для пасажирів поміняв вікна на пластикові провів ремонт в ресторані, який був зроблений до того, встановив батареї електроопалювання, змінив електромережу, але забув про дах над головою. Внаслідок протікання даху приміщення для використання непридатне. Чи спитають у туманів за розтринькані кошти, за безгосподарність?
Перервемось з керівниками і поставимо питання руба: чи може комунальне підприємство “теравіаавтотранс, котре затрачало величезні бюджетні кошти, організувати регулярні рейси з аеропорта Тернопіль? однозначно: ні! чому? по-перше некомпетентність керівництва аеропорта щодо організації авіаційних перевезень на фоні розвиненого виконання авіарейсів у сусідніх областях: Львові, Івано-франківську, Чернівцях. Аби відкрити рейс , треба щоб хтось покрив збитки і профінансував використання цього рейсу. Це могла би бути багата туристична фірма або сильна авіакомпанія, заінтересована в міжнародному потоці пасажирів з Тернопільської області протягом щонайменше півроку. Сумнівно одначе, що багаті, сильні, чесні захотіли помагати паразитуючим на Тернопільському аеродромі “авіаторам” котрі переважно не вчились літати в авіаучилищах, а відразу просто і звично осягнули науку повзання у високих кабінетах. По-друге: Відсутність достатнього попиту населення Тернопільщини в авіаперевезеннях через недосконалу платоспроможність. Сухий Я.М. постарався колись АН-24 Для виконання регулярних рейсів, навіть Районні адміністрації примусово доставляли пасажирів через місяць ідея провалилася.
По-третє: Приміщення аеровокзалу Тернопіль знаходиться в аварійному стані. Нема де прийняти захистити в негоду, обслужити пасажирів, надати необхідні послуги. При обслуговуванні рейсів керівників Держави аеровокзалу не показують, а обслуговують в накопичувачі. Про це знають голова обласної державної адміністрації, голова обласної ради його заступник. Вони піаряться на питанні роботи аеропорта і викидають гроші громади на утримання неспеціалістів в авіасправі і на відвертих безгосподарниках. Про те що в аеропорту зняли оглядовий локатор, систему посадки, бо вони знаходились в підприємстві Украероруху, нема кого спитати, бо ж керівники не були авіаспеціалістами, добрались і до складу ПММ, викопують резервуари на пальне і вивозять на металобрухт.
Питання безпеки польотів та авіабезпеки не вирішено. Огорожа периметра аеропорта навіть на тих 1000 м, що на них з обл. бюджету виділино 3 млн. 600 тис грн. Не відповідає вимогам авіабезпеки. (До речі, на забезпечення життєдіяльності аеропорта з 2015-го по 2018 рік виділено з бюджету обласної ради 11 млн. 955 тис. грн.) А ще відсутня внутрішня дорога уздовж периметра огорожі. Через це дію сертифікату по авіабезпеці припинено. 11.07.2018р. Аеропорт закрили і він не може приймати літаків. В аеропорту на режимній території скоєно неодноразові крадіжки, радіостанції з повітряних суден, обладнання з спецлабораторії.
При виконанні літерного рейсу 15.06.2018р. Мало місце руйнування швів на злітній смузі при включені реверса тяги на двигунах літака Ан 148 і, можливо засмоктування в двигуни часток шва. І мусів Гройсман вертатися до Києва автотранспортом. Про це не сповіщено ні в інспекцію державіаслужби, ні в бюро з розслідування. Випадки порушення порядку використання повітряного простору не фіксуються і не доповідаються в бюро авіаційних подій. Автоматичне переключення електроенергії з одної підстанції на іншу не працює, всі електро генератори вийшли з ладу, резервний акумулятор відключений. Виконувати регулярні літерні рейси без належного електро забезпечення аеропорта недопустимо. На кабель від підстанції міста до підстанції аеропорта підключено, з дозволу директорів, більше 10 споживачів, які в будь-яку хвилину за “бажанням лівої ноги” можуть відключити електропостачання аеропорта. В цьому місяці був випадок розриву електро кабеля при копанні фундаменту одним з підприємців. Обласна рада справно виділяє фірмі теравіаавтотранс кошти на ремонти в аеропорту, на зарплату – їх авіаційною діяльністю фірма не забезпечує. Було б не зле, якби облрада ще й контролювала роботу керівництва, що пускає на вітер народні гроші.
А все ж таки, на цьому “Льотніску” Щось таки робиться. В аеропорті Тернопіль протягом останніх 10-15 років виконуються в рік пару десятків рейсів: 2-5 літерних, що перевозять керівництво нашої держави, 2-3 чартерних рейси Авіакомпанії Мотор Січ з делегаціями на їх завод у Волочиськ, 2 – 5 чартерних рейси бізнесменів, доходи від них не можуть покрити навіть місячної зарплати працівників підприємства. Прилітають ще й авіатори любителі з невідомими вантажами. Через короткий час відлітають, перекусивши з керівництвом аеропорта і охороною. Рейси відмічаються хіба що у блокнотах аеродромного начальство після відповідного шелесту у кишенях. Хоч 18.07.2018р. Аеропорт закрили, на закритий аеродром ввечері 19.07.2018р. , Коли відсутні диспетчери украероруху сідає літак. Працівники охорони доповідають директору, але порушення порядку використання повітряного простору не фіксується і не доповідається. Ніби возом на сусідське подвір’я заїхали!? Недарма в Тернополі повідають, що контрабанді на наш Аеродром доступ вільний. Де той генерал Максимов В.В., що зумів одного вельмежу поставити на місце, а другого навіть посадити? Хоч Жукінський і Чижмар мали великий блат у “верхах”.
Повторюємо: Зараз директорів призначають від партій, на професіоналізм в авіаційній галузі — начхати, працює в аеропорту біля 50 чоловік на них маємо більше 10 керівників: Директор, перший заступник, зам. по авіабезпеці, зам. по інвестиціях, уповноважений з антикорупційної діяльності (бідна корупція?) Начальник воєнізованої охорони, начальник відділу перевезень, начальник аеродромної служби і т.д. — По керівнику на 4 працюючих. Керує на аеродромі представник партії Юлії Тимошенко, а в заступники йому призначили представника братньої організації — щоб легше кошти з обласної ради вибивати. Утруднень ніяких бути не може, бо на посаду 1-го заступника прорвався ненажерливий Василько Деревляний— Головний боярин “Батьківщини”. В минулому рапортував наближеним, що “Юлька була проти посади в облраді, то прийшлося післати її під три чорти” — в “деревляному” оформленні — “на три букви”. Тепер Василько ще більше надувся, бо на його думку “гінеколог немає політичного та управлінського досвіду, всього боїться і лише “бігає” до сусідів на консультації” та правда, що досвід саботажника у Деревляного є, бо в парі Миколинком впродовж року гальмували роботу облради. Горе-політичне Василь Тимофійович наприймав до БЮТ кримінальних елементів (Теребовля, Збараж), впхав на посаду керівника міської “Батьківщини” гвалтівника неповнолітніх дівчаток Кирика -Мєщерякова, люто захищав його, аж поки той не плюнув Деревлянному в пику. Матеріалів для дискусії доволі!
Особливо сторінка у послужному списку “політика” Деревляного — вимагання “коштів для Юльки”. Керівника “Ровекса” Сергія Тарашевського примушував дати аж 2 млн. дол., чим і “Батьківщину в лайно вимазав і Юльку підмовчив” бо підозра нікуди не ділась! Цікавляться інформатори, чи 1 млн. 700 тис.дол., що їх Василько видер, у Щепановського за ділянку під будівництво у зеленбуді, потрапили в офіс до Тимошенко, чи Деревляний зашив їх у матрас? Тепер разом з Крисаком націлились на землі аеропорта, котрим задобрила аферистів безпринципна депутатська братія. Кажуть що Василько Тимофійович посадив у крісло тимчасово виконуючого обов’язки” свого водія Мартинюка, через котрого витягував з власників земельних ділянок під будь-яким приводом гроші. Освіти за спеціальністю немає, було порушено по ньому дві кримінальні справи. Деревляний не лише захистив спільника по ремеслу, але й підсадив на ще вищу посаду. Кажуть, що одному підприємцю — “будівельнику” обіцяв 20 га. землі під приводом викупу фірми “Універсал Авіа” і вже здер з цього чоловіка 1 млн. дол. І…. кілька квартир. Після того Деревляний і Крисак знову нахилили того ж будівельника — вже для партійних і державних інтересів. Починав “вождь” губерніяльної “Батьківщини” вже й депутатськими мандатами торгувати. Тепер йому знадобились народні артисти!?
А що як на аеродромі до якого літаки не літають нинішній директор фірми “Теравіаавтотранс” діє з розмахом! Юрій Богданович Малецький приймає в заступники по інвестиціях сусіда Луціва Василя Петровича з зарплатою 10200 грн. Та його сина на посаду начальника відділу перевезень з окладом 8200грн. Хоч заступник по інвестиціях немає авіаційної освіти, зате діловим розмахом і нюхом на гроші таки володіє. Склепав інвестиційний проект, у якому значаться: Будівництво митного терміналу — 307 млн. грн., Встановлення сонячної електростанції — 125,2 млн.грн., Реконструкція та добудова злітно-посадкової смуги — 285 млн.грн., Реконструкція аеровокзалу — 22 млн.грн., Оце розмах, оце перспектива Нью-Тернополя оце буде з чого вкрасти! Дах відремонтуйте пане Луців, і в’язку березових вінників купіть. Щоб було чим смітя з аеродрому вимести. Кажуть що заступник по інвестиціях особливо довірена особа Деревляного і створив разом “рейдерську бригаду” для примирення протестуючих і вибивання коштів з трудящих. Він великий патріот хоч був в партії регіонів, збирав гроші на вибори Януковича і служив Хоптяну. За це у Деревляного став учасником АТО, хоч працівники аеропорта кажуть: ні дня в окопі не був і пороху не нюхав.
На час відпустки директора цей чолов’яга призначається виконуючим обов’язки директора без права підпису. Вртучається в діяльність підприємств, розташованих поряд з “Теравіаавтотрансом” вимагає заключення договорів про співпрацю надання фінансової або матеріанльної допомоги погрожує судами по питаннях земельних меж підприємств і врешті просто погрожує. Болить мене серце за односельчан, паї котрих лежать на законній основі в межах аеропорту. Вже й їх лякають і шантажують, намагаючись видурити гроші. Чи знайдеться в Тернополі державна установа, котра б стала поперек дороги нахабним порушникам законів? Цього хотіли б чесні працівники аеродрому. І не вже вони, невже Юлія Тимошенко думає, що люди зовсім подуріли і при таких її спільниках будуть віддавати голос за неї.
Ярослав Демидась
02.08.2018р.