Недоотриманi доходи, непродуктивнi витрати, а за ними – збитковiсть КП «Тернопiльелектротранс»
Шлях до успiху вiдкритий для будь-кого, хто думає насамперед про надання послуг i якiсне виконання своєї роботи, на думку Генрi Форда. Мабуть, на КП «Тернопiльелектротранс» не просто розумiють цю бiзнесову стратегiю, а й намагаються її дотримуватися. А намагатися – це важлива потуга i не кiнцева.
За висновками фахiвцiв Управлiння Захiдного офiсу Держаудитслужби в Тернопiльськiй областi, якi провели аудит дiяльностi КП «Тернопiльелектротранс» за перiод з 01.01.2019 по 31.12.2022, дiяльнiсть пiдприємства у дослiджуваному перiодi була стабiльно збитковою.
Чому ж тепер, пiсля оновлення рухомого складу, переходу на електроннi квитки, iнших позитивних моментiв дiяльностi пiдприємство збиткове?
Будь-яке пiдприємство живе так, як працює, а працює так, як ним управляють
Пiд час аудиту встановлено, що основний чинник, який вплинув на збиткову дiяльнiсть пiдприємства, – встановленi Тернопiльською мiською радою тарифи на транспортнi послуги з перевезення пасажирiв у громадському транспортi, якi не покривають не лише їх економiчно обґрунтовану величину, а й фактичну собiвартiсть наданих послуг. Через недостатнiй обсяг компенсацiї з мiського бюджету на покриття рiзницi, яка утворилася через невiдповiднiсть розмiру дiючих тарифiв на перевезення пасажирiв до розмiру фактичної собiвартостi послуг з перевезення, неповне вiдшкодування за пiльгове перевезення пасажирiв та недостатнє фiнансування виконаних обсягiв транспортних послуг, пiдприємство недоотримало доходiв розрахунково на суму 81,9 млн грн.
Бiльшiсть людей думають, що вони не вмiють заробляти, а вони не вмiють витрачати
Пiд час аудиторського дослiдження встановлено також недолiки при управлiннi витратами пiдприємства, якi призвели до непродуктивних витрат та недоотриманих доходiв на загальну суму понад 31 млн грн.
Не в усiх областях України дiє автоматизована оплата проїзду в громадському транспортi. I коли в Тернополi ввели електроннi квитки, «Соцiальну карту тернополянина», подумалося, що таки прямуємо до Європи. Установлення стацiонарних валiдаторiв у тролейбусах мало на метi зекономити витрати на оплату працi кондукторiв. Однак, як установлено пiд час аудиту, через брак необхiдної кiлькостi стацiонарних валiдаторiв для оквиткування пасажирiв i надалi задiянi кондуктори, на оплату працi яких загалом витрачено 18,7 млн грн.
На i так скрутне фiнансове становище пiдприємства негативно вплинули витрати на утримання теплоходу «Герой Танцоров». Адже отриманi доходи вiд прогулянкових поїздок теплоходом покривали пов’язанi з ними втрати лише на 28%. Вiдповiдно непродуктивнi витрати пiдприємства на здiйснення цього виду дiяльностi за останнi чотири роки сягнули понад 4,3 млн грн.
Рiшення щодо пiдвищення комiсiйної винагороди оператору електронних систем ТОВ «Системний зв’язок» з 5 до 8% вiд обсягу реєстрацiї трансакцiй в автоматизованiй системi оплати проїзду та облiку пасажирiв i пов’язаних з цим послуг прийняте для додаткової закупiвлi та встановлення у громадському транспортi стацiонарних валiдаторiв, тодi як це i так було його обов’язком згiдно з умовами укладених договорiв та призвело до непродуктивних витрат пiдприємства на загальну суму 3,7 млн грн.
При сталiй динамiцi зменшення на ринку цiни електроенергiї протягом сiчня – червня 2022 року пiдприємство не скористалося правом iнiцiювання перед постачальниками вiдповiдних змiн до укладених договорiв, через що на оплату електроенергiї за двома договорами непродуктивно витрачено 3,7 млн грн.
На виготовлення проєктно-кошторисної документацiї на будiвництво нової тролейбусної лiнiї непродуктивно витрачено 751,7 тис. грн, позаяк з 2017 року роботи за проєктом не проводилися, а документацiя втратила свою актуальнiсть, бо не вiдповiдає нормам чинного законодавства України з питань проєктування, будiвництва та визначення його вартостi.
Через укладення договорiв на надання юридичних послуг зi стороннiми юридичними особами допущено дублювання функцiй штатних працiвникiв пiдприємства та непродуктивнi витрати на суму 401,8 тис. грн.
До того ж претензiйно-позовну роботу пiдприємства не можна вважати цiлком задовiльною, позаяк в облiку є значнi суми заборгованостi за наданi послуги з тривалим термiном виникнення, за якими належної позовної роботи щодо стягнення не проведено.
Пiд час аудиту проведено ревiзiю окремих питань фiнансово-господарської дiяльностi КП «Тернопiльелектротранс», якою виявлено порушень, що призвели до втрат на суму 3,8 млн грн, з яких 3,6 млн грн – закупiвля за завищеною вартiстю електроенергiї; 0,2 млн грн – недоотримано доходiв за наданi послуги.
Щоб зменшити негативний вплив дослiджених факторiв ризику на фiнансово-господарську дiяльнiсть КП «Тернопiльелектротранс» надалi, аудиторська група запропонувала низку пропозицiй, якi допоможуть виправити ситуацiю, а отже, пiдвищити рiвень управлiння фiнансово-господарською дiяльнiстю пiдприємства.
Пресслужба Управлiння Захiдного офiсу
Держаудитслужби в Тернопiльськiй областi