«Е-консультації» — коли громада прямо впливає на рішення мерії Тернополя
Електронна демократія сприяє залученню широкого кола людей, особливо молоді та людей з вразливих груп. Одним із інструментів електронної демократії є електронні консультації. Це електронний спосіб збору даних щодо думок громадян про ті чи інші питання місцевої або державної політики. Електронні консультації – це одна із головних функцій прямого народовладдя, коли місцева громада прямо впливає на рішення, які приймає влада.
Механізм проведення електронних консультацій
У світі існують різні форми е-консультацій: формальні та неформальні, регульовані та нерегульовані державою. У процесі е-консультацій можуть залучатися та збиратися різні погляди громадян, які, не виходячи з дому, мають змогу як висловити свою думку з приводу якогось питання, так і запропонувати свій варіант його вирішення.
В Україні проведення е-консультацій регулюється пп. 16, 17 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого відповідною Постановою Кабміну від 3 листопада 2010 року. Крім того, 8 листопада 2017 року Кабмін ухвалив Концепцію розвитку електронної демократії в Україні та план заходів щодо її реалізації. Згідно з цим документом, електронні консультації – це форма публічних консультацій, що передбачає, зокрема, оприлюднення проектів актів органів державної влади або питань, що потребують вирішення, для отримання пропозицій та зауважень.
Попри те, що постанові про проведення консультацій вже йде дев’ятий рік, такі консультації ще й досі рідкість у нашій країні. І одним з перших міст України, де запровадили цей механізм прямого народовладдя, став Тернопіль.
Електронні консультації у Тернополі
31 січня 2014 року мерія Тернополя ухвалила документ «Про консультативне опитування». Саме з цього часу у нашому місті діє сервіс консультацій місцевої влади з громадою. У кінці 2018 року цей сервіс був оновлений. Тепер електронні консультації відбуваються на Інтернет-порталі «Платформа електронної демократії».
Відтак, у тернополян та мешканців сіл, які приєдналися до Тернополя, з’явився ще один інструмент електронної участі.
Як зазначає міський голова Сергій Надал, міська рада активно працює у напрямку впровадження та використання на практиці багатьох інструментів електронної участі громадян. Зокрема, це портал «Відкрите місто», «Електронні петиції», «Громадський бюджет», а тепер ще й «Е-консультації», які підвищуватимуть прозорість у прийнятті рішень, а також сприятимуть залученню громадян до вирішення актуальних питань місцевого самоврядування.
Відтак, відтепер міська рада може проводити Е-консультації у трьох видах:
- Електронне опитування – це проведення опитування задля виявлення громадської думки з питань, віднесених до відання місцевого самоврядування. Опитування можуть мати як просту форму (певна кількість варіантів відповідей), так і складну форму (з можливістю редагування відповідей).
- Електронні консультації з громадськістю – це оприлюднення пропозиції щодо вирішення певного питання з можливістю коментування учасниками е-консультацій та внесенням власних коментарів.
- Електронне обговорення нормативно–правового акту – це оприлюднення проекту нормативно-правового акту органами місцевого самоврядування з можливістю коментування документу учасниками е-консультацій та внесенням власних коментарів.
Вносити коментарі та брати участь в опитуваннях, консультаціях зможуть зареєстровані члени територіальної громади, які авторизуються на порталі через ЕЦП, Bank ID або Mobile ID.
Таким чином, запровадження та ефективна дія сервісу електронних консультацій у черговий раз доводить, чому Тернопіль займає одне з перших місць в Україна за рівнем відкритості влади. Громада Тернополя безпосередньо впливає на рішення, які приймає мерія.
Тарас БІЛЬЧИЦЬКИЙ